Od zrodu digitálnych médií sa nároky na reklamnú kampaň oveľa viac zvýšili. Kedysi bola reklamná kampaň len tradičná tlačovina. Ale kvôli vzostupu a rozmachu sociálnych médií väčšina spoločností už potrebuje aj obsah na zaplnenie viacerých kanálov sociálnych médií, všetky s vlastnými individuálnymi požiadavkami na obsah. S ohľadom na tieto skutočnosti je potrebné, aby fotky nafotené počas reklamnej kampane boli často viacúčelové a splnili dlhý zoznam požiadaviek na splnenie očakávaní každého kanála.

V tomto článku vám opíšem môj proces plánovania a produkcie viackanálovej kampane. Ako praktický príklad budem používať tohtoročnú kampaň kandidáta na starostu mestskej časti Ťahanovce 2018 Ing. Braňa Juru, MBA ktorú som fotila postupne. Naším cieľom v spolupráci s marketingovou agentúrou maxiMARK bolo vytvoriť kolekciu redakčných fotografií pre webové stránky kandidáta, tlačené materiály, banery a platformy sociálnych médií. Musím už na úvod povedať, že s Braňom sa mi pracovalo výborne. Je to chytrý muž, ktorého stačilo raz naviesť, vysvetliť mu čo od neho ako modela potrebujem a už som to skutočne nemusela opakovať. Hneď sa chytil inštrukcií a spolupráca išla rýchlo.

Treba začať od konca

Pri snímaní záberov na účely viackanálovej kampane je naozaj dôležité mať jasnú predstavu o celej kampani a o tom, ako a kde sa bude zobrazovať. Napríklad, vaša hlavná úloha pri fotografovaní môže byť billboard ako to bolo v mojom prípade. Ale po rozhovore s klientom zisťujem, že fotky budú použité aj na webových stránkach, na Facebooku, Instagrame. Preto treba mať na pamäti, že budete potrebovať viac ako jeden formát. Bude sa pracovať s rôznymi pomermi strán a orientáciami, tak aby sa efektívne pokryli všetky kanály.

Budete tiež potrebovať fotky vhodné pre tlačové formáty, vrátane portrétu s množstvom voľného priestoru v hornej časti pre tituly, alebo zo strán pre text a grafiku. Dokonca aj keď tlač nie je hlavným cieľom fotenia, je dobré ich mať v zálohe pre prípad, že kampaň sa stane virálnou a začne pútať veľa pozornosti.

Vytvorte si zoznam toho, čo potrebujete, vrátane požadovaných formátov pre každú platformu. A počas fotenia si ich odškrtávajte. Týmto spôsobom budete vedieť, že ste nič nevynechali.

Učesanie nápadov

Potom treba nejaký čas na ujasnenie toho, čo chcete s vašimi fotkami dosiahnuť. Osvedčilo sa mi vytvoriť si radu nápadov a inšpirácií cez Pinterest. Rozprávať sa o téme so známymi. Moje poznámky obsahujú informácie o farebných schémach, štýle, o tom ako chcem, aby fotka pôsobila a čokoľvek iné, čo považujem za dôležité pre danú zákazku. Dobre premyslená koncepcia má mať koherentnú tému a štýl, ktorý by mal už na prvý pohľad zobrazovať váš zámer.

V prípade Braňa Juru, sme vedeli, že pôjdeme do modrej, modrá farba má veľa psychologických pozitívnych vplyvov. Taktiež má Braňo výrazne modré oči, ktoré som chcela podtrhnúť. Vedela som, že sa bude opakovať kompozícia Braňa naľavo, ktorá má tiež opodstatnený dôvod. Marketingová agentúra  maxiMARK zohrala dôležitú úlohu. Určila tématický okruh.

Ďalším kľúčovým prvkom, z ktorého som vychádzala, bola podmienka dostatku očného kontaktu s fotoaparátom a teda voličmi. To tiež malo vplyv na to akú sme zvolili pózu.

Ako sa hovorí, „jeden obrázok je viac ako tisíc slov“. Každý obrázok vo vašej kampani by mal mať vlastné rozprávanie alebo byť jeho čriepkom. Naším cieľom bolo predstaviť Braňa Juru úprimne tým kým naozaj je, a to ako suseda, kamaráta, otca a športovca. Bez zbytočnej hranej pózy.

Poznaj svoje publikum

Spolu s príbehom je ďalším kľúčovým nástrojom úspešnej kampane fotografia, ktorá vyvoláva emócie alebo reakcie, ktoré zastavia diváka vo svojich myšlienkach. Každý deň sme bombardovaní vizuálnou stimuláciou, takže, ak sa nám diváka podarí vytrhnúť je to kľúč k úspechu. Skúmajte na čo vaše cieľové publikum reaguje najlepšie a pretransformujte to do fotky.

Zameranie na objekt

Pre zábery, ktorými chcete zachytiť portrét, je vaša najlepšia priateľka hĺbka ostrosti, pretože automaticky sa zameriava na najdôležitejšiu časť obrazu. Môžete to urobiť otvorenou clonou (skúste F1.4-F2.8).

Ja som použila túto radu pri fotení vonku, potrebovala som rozostriť pozadie, nepútať na neho pozornosť. Ale pri fotkách v ateliéri som zvolila opačný postup. Clonu zatvorenú F10 a vyššie, keďže rušivé pozadie nebolo potrebné eliminovať a ja som chcela dosiahnuť kvalitný ostrý obraz po celej šírke. 

Nebyť lenivý

Kľúč k získaniu veľkej série fotiek, ktoré budú fungovať vo viacerých kanáloch, je rôznorodý. Treba hlavne nestáť a pohybovať sa okolo svojho objektu. Meniť uhly. Zmeniť orientáciu fotoaparátu. Zmeniť objektív. Nasvietenie. Protisvetlo.

Monika K.


Kredit:

Billboard: BIGMEDIA

Banery: HI REKLAMA

Marketingová firma: Maximark

Klient: Ing. Branislav Jura, MBA

Fotograf: Monika Kmiťová, GlancPhoto.sk

Miesto: Košice